image
 
Úvodní strana Ceník Objednávka RPR eShop RPR Adventure

Informace

Co je to paintball


Paintball je jeden z nových, rychle se rozvíjejících adrenalinových sportů, ve kterém je  důležitá nejen  fyzická kondice a síla, ale také schopnost přemýšlet a rychle se rozhodovat. Paintball je hra, ve které může každý prožít nejen radost z výhry, ale i poznat, jak málo stačí k prohře. Hra je plná napětí, dobrodružství a vzrušení, ale především je to opravdu báječná zábava !      

Jak se hraje

Přestože existuje mnoho variant této hry. Pro většinu je společné to, že ji hrají vždy dva týmy proti sobě. Cílem hry je získat vlajku soupeře, ubránit vlastní vlajku, a zároveň vyřadit co nejvíce protihráčů. Počet hráčů se pohybuje od dvou či pěti až po 500 na každé straně. Počet je limitován pouze rozlohou hrací plochy. Paintballové souboje mají většinou časový limit 10 až 45 minut, podle rozlohy "hřiště" a počtu hráčů.

S čím se hraje

Paintballové zbraně jsou speciální značkovací pistole na stlačený vzduch nebo CO2, vystřelující želatinové kuličky naplněné barvou. Jejich mířený dostřel je třicet až čtyřicet metrů. Paintballové pistole jsou různých druhů a tvarů. Od malých pistolí na 12-gramové CO2 bombičky a deset kuliček v zásobníku, až po zbraně s plnitelnými bombami na CO2 a zásobníkem na 200 kuliček. Některé zbraně se musí po každém výstřelu natahovat (tzv. pump action), a jiné jsou poloautomatické (sami se po výstřelu nabijí) nebo dokonce plnoautomatické. Paintballové náboje jsou kulaté tenkostěnné želatinové kapsle s barevnou tekutinou uvnitř. Jejich tekutá náplň je netoxická, neleptavá, vodou rozpustná a biologicky nezávadná. Z oblečení a z těla se dá omýt vodou a mýdlem. Když je hráč paintballovým nábojem zasažen, želatinová kapsle praskne a tekutina obsažená uvnitř zanechá jasnou barevnou značku. Kdo je takto označen, je vyřazen ze hry. Paintballové masky - Během hry musí mít hráči na očích nasazeny speciální paintballové brýle chránící oči.     

Kde se hraje
Paintballové hřiště může být přírodní nebo uměle postavené. Využívá terénní nerovnosti, stromy, ale i budovy nebo uměle vytvořené překážky, které hráči používají jako kryty.

Kdo ho hraje
Paintball hrají miliony mužů a žen všech věkových kategorií, povolání i životních stylů na všech kontinentech. A co vy?

Nesoutěžní varianty
Tak jako všechny sporty, hraje se i paintball rekreačně a čistě pro zábavu. Pokud soutěžní pravidla umožňují vybrat si z několika kategorií a způsobů hry, tak výběr pro hru rekreační je ještě mnohem širší. Princip samozřejmě zůstává stejný - porazit soupeře, ale záleží jen na dohodě hráčů, jakou z mnoha variant hry si vyberou.     
 
Nejčastěji se hráči rozdělí na dvě stejně silné skupiny a vítězí tým, kterému se podaří získat vlajku soupeře, nebo vyřadit všechny hráče z druhé skupiny. Pokud to terén hřiště umožňuje, velmi oblíbené je "dobývání". Cílem jedné, slabší skupiny je ubránit svou vlajku před stažením druhým týmem, určitou předem dohodnutou dobu. Tato varianta je zvlášť zajímavá pokud mají obránci možnost bránit například budovu nebo jinou výhodnou pozici.
 
Hra "na lišku" je poměrně málo používaná. Určitě i proto,že jen opravdu velmi sebevědomý hráč mající o svých schopnostech více než dobré mínění, si troufne hrát sám proti celé skupině. Navíc dříve nebo později, si roli "lišky" vyzkouší každý hráč. Někdo proto,že jeho spoluhráči měli smůlu, a někdo proto,že se snažil zůstat co nejdéle ve hře, i za cenu že se nebude moc angažovat a zůstane raději v zázemí dobře ukrytý. Pokusy na poslední chvíli obrátit skóre ve prospěch své strany, bývají už většinou marné. "Liška" může být i skupinka hráčů. Jejich šance na to,že budou úspěšně unikat před výrazně početnějším soupeřem, jsou však stejně malé.  
  
Zajímavé zážitky se také dají zažít například na noční hře, nebo na dvou a více denních hrách. Aby hráči na takovýchto akcích měli jistotu že si zahrají i v případě velmi rychlého vyřazení na začátku hry, mají většinou možnost získat po určité době další "život" a vrátit se zpět do hry.    
  
Způsob hry také výrazně ovlivňuje počet zúčastněných hráčů. Může jich být šest, ale také šedesát a v zemích kde paintball již našel opravdu hodně příznivců, není nic zvláštního když se sejde i více jak šest set hráčů. Ve Spojených státech se jedné takové hry zúčastnilo téměř jeden tisíc hráčů. Hráli proti sobě celé dvě "armády" vybavené i terénními vozidly a spojovací technikou. V naší republice jsou počty účastníků na velkých hrách samozřejmě nižší, a dosavadní rekord je 380 hráčů.
  
Odlišnost a různost her také vždy silně ovlivňuje organizátor. Kluby hrající převážně soutěžní varianty paintballu, dávají přednost rychlým a akčním hrám na relativně menším prostoru. Jiné kluby mají radši větší terény. Na takových hrách, je někdy nejdůležitější schopnost orientovat se a nezabloudit. Některým hráčům se může stát, že soupeře ani nepotkají.

Všechny tyto hry mají však jedno společné. Nejsou zde žádní rozhodčí a velikost hřiště většinou neumožňuje kontrolovat a hlídat hráče během hry. Proto je velmi důležitý smysl pro fair play hru. Setření nebo nepřiznání zásahu některým hráčem či jiné nedodržení pravidel dokáže zkazit i tu nejlépe připravenou hru.

Těch, kteří hrají paintball pouze pro svou zábavu stále přibývá. Hrají jej jak finančně dobře zajištění podnikatelé a zaměstnanci velkých firem, tak i studenti a mladí lidé s průměrnými příjmy, muži i ženy a není nic zvláštního potkat na hřišti celé rodiny se staršími dětmi.